onsdag 14. oktober 2015

prosessmodellen

2.   Hva er og forklar de ulike leddene i prosessmodellen.
prosessmodell er en av to typer kommunikasjonsmodell, men prosessmodellen fokuserer mer på overføringen av et budskap. Prosessmodellen er slik:
Sender-> Koding-> Budskap/Kanal-> Avkoding-> Mottaker
For å kunne prosessmodellen så må mann stille en rekke spørsmål:
Sender: Hvem vil få budskapet?
Budskap: Hva sier det?
Medium: I hvilken kanal?
Mottaker: Til hvem? hvilken målgruppe?
Funksjon: Med hvilken effekt?



3.  Hva er en målgruppe?
En målgruppe er en bestemt gruppe mennesker som budskapet er rettet mot. 
For eksempel reklamer om briller, er for mennesker som ser dårlig.

4.  Finn et eksempel på et budskap som er rettet mot en bestemt målgruppe.
     Hvem er sender, Hva er budskapet, Hvilken kanal/medium blir brukt og Hvem er mottaker/målgruppe.
 
Her er ett eksempel på et budskap som er rettet mot en bestemt målgruppe. Målgruppen for dette bildet er folk som har et dårlig syn. På bildet kan man se briller, og da tenker man selvfølgelig at det er for noen som har et dårlig syn. Bildet illustrerer også at man ser bedre bokstavene med briller enn uten briller. Senderen her er folkene som jobber i brillebutikker og øyenleger som vil hjelpe folk som har et dårlig syn, med å finne de rette brillene til dem. Bildet er ifra en nettside som anbefaler folk som har et dårlig syn til å gå til øyenlegen, så medium her er reklame for briller. Budskapet her er at hvis man har dårlig syn, så burde man bruke briller til å få bedre syn.
 
4b. Hvordan oppfatter du budskapet?    For noen år siden brukte jeg selv briller, så jeg tenker at budskapet på reklamen er bra og nyttig.            
5a. I prosessmodellen brukes begrepet støy. Hva er definisjonen på "støy" i prosessmodellen?
Definisjonen på støy i denne anledningen, altså i prosessmodellen, betyr at budskapet ikke kommer fram til mottakeren.

5b. Gi eksempler på hvordan "støy" kan oppstå i de ulike leddene.
Støy kan oppstå i alle leddene. Senderen kan muligens ikke følge med eller er svært distrahert, budskapet er utydelig og ikke lett å forstå og mottakeren er muligens helt opptatt av noe helt annet. 


Bildekilde:






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar